Krönika: Från bluffstopp till blattejävel

När jag började skolan i Slite var jag den enda svartskallen i min klass. Det var inte så komplicerat.

Sedan började jag mellanstadiet.

Plötsligt började Ultima Thule spelas i Walkmans och bergsprängare, barn fick pengar av sina föräldrar för att köpa bombajackor, vita hängslen och stålhättekängor.

Samtidigt kom familjer som flytt kriget på Balkan till Slite. Några var muslimer, andra ortodoxa kristna. En del åt gris, andra gjorde det inte. Tre stycken hamnade i min klass.

Från att mestadels ha ägnat rasterna åt att byta hockeybilder och spela bluffstopp, började en klick som växte sig större att heila och skrika blattejävel efter våra nya vänner. På väggarna klottrades hakkors och förkortningar som BSS och VAM.

Ljuden från stålhättor mot linoleummattor tog över från ljudet från svingande hopprep.

En skolkamrat berättade att han var rasist men inte mot mig eftersom han tyckte att jag var svensk nog. Jag hade ju svenska föräldrar åtminstone.

På rasterna möttes svenskarna mot blattarna på fotbollsplanen. Jag fick spela med svenskarna. Föga oväntat var blattarna inte sällan bäst.

Klasskompisarna från Balkan försvann. Rykten gick om stenkastningar och att folk samlades på kvällarna utanför deras lägenheter och skrek saker. Jag vet inte vad som är sant mer än att de lämnade ön ganska snabbt.

1994 var sommaren som aldrig tog slut. Jag var 11 år. Sverige tog brons i fotbolls-VM och solen var het. På hösten var det riksdags- och kommunalval.
En av mina klasskompisars pappa berättade att han tänkte rösta på Sverigedemokraterna i valet. Pappan lade till att han inte var rasist mot mig eftersom jag fått en svensk uppväxt.

Sex år tidigare grundades SD från den främlingsfientliga rörelsen Bevara Sverige Svenskt (BSS). Mellan 1990-1994 anslöt sig många skinnskallar som också var aktiva i nazistiska organisationer som Vitt Ariskt Motstånd (VAM).

Det var alltså det här partiets åsikter som min klasskompis pappa lockades till. I riksdagsvalet 1994 röstade 13 594 personer på SD. I det senaste valet, 2010, hade antalet väljare ökat till 339 610.

Flyktingar är fortfarande i behov av skydd. Många behöver en bas för att skapa ett nytt liv.

Enligt Migrationsverkets statistik tog Region Gotland emot 14 flyktingar förra året. Av dem var fem ensamkommande barn. Man kan jämföra med Sorsele kommun i Västerbotten där det bor 2 600 personer. Där tog man emot 51 flyktingar.

I höst är det återigen val till riksdag och region. Kanske kan vi välja så att fler människor får möjlighet att börja om sina liv på Gotland.
Vad du än väljer hoppas jag att du inte är rasist mot varken mig eller någon annan.

Text: Andreas Mattsson

mail@andreasmattsson.net

Denna text publicerades i Magasinet Horisont nummer 3-2014.

Kommentera

